ADD-Design

Beter verkopen door een gebruiksvriendelijke website

Je kan topproducten verkopen of de meest geweldige teksten schrijven maar als je website niet gebruiksvriendelijk is, gaan kopers niet graag vertoeven op jouw website en is alle moeite voor niets.

Hier volgen enkele tips om je website uitnodigend te maken voor je doelgroep en de usuability te verhogen.

1. KEN JE DOELGROEP

Weet voor wie je je website vormgeeft. Zijn het drukke mensen? Surfen ze met hun mobiel of hun desktop? Wat is hun levensstijl? Leer je doelgroep kennen en kruip in hun hoofd. Probeer alles zo logisch te maken en voor te kauwen zodat bezoekers er niet over hoeven nadenken.

2. BEPERK HET AANTAL KLIKS

Er wordt vaak verwezen naar de ‘3-klik-regel’, zorg dat je bezoeker in 3 kliks bij zijn gewenste content kan komen maar staar je hier niet blind op. Structuur en logica staan hierboven.

3. STRUCTUREER JE LOPENDE TEKSTEN

• Hou je teksten overzichtelijk en scanbaar

• Gebruik titels, tussentitels en opsommingen

• Plaats afbeeldingen

• Zorg voor duidelijke klikbare links/buttons

• Wees niet bang van wit. Wit zorgt voor rust in het hoofd van je bezoeker en staat stijlvoller

4. FORMULIEREN ZIJN GEEN KRUISVERHOOR

We willen allemaal zoveel mogelijk te weten komen van onze nieuwe klanten maar vergeet niet, een gebruiksvriendelijke site is een ‘gemakkelijke’ site. Probeer enkel de informatie te vragen die je echt nodig hebt voor de volgende stappen in jouw plan. Probeer later op andere manieren de resterende data te verzamelen.

5. BEPERK DE LAADTIJD VAN JE WEBSITE

Niets zo vervelend als een trage website. We leven in een wereld van ‘instant gratification’, we willen alles en we willen het nu, geef maar toe. Mensen zijn ongeduldig geworden, hou hier rekening mee bij het optimaliseren van je website. Maar liefst de helft van de internetgebruikers verwacht dat een website binnen de 2 seconden geladen is.

Lukt dit niet binnen de 3 seconden dan blijkt 40% afgehaakt te zijn. Dit zorgt niet alleen voor minder conversie maar ook voor een hogere bouncerate waardoor je minder hoog zal scoren in de zoekresultaten.