5 zaken die niet mogen ontbreken op je website

Er zijn waarschijnlijk tientallen dingen die jou als ondernemer te binnen schieten bij het stellen van deze vraag. Onderstaande dingen worden weleens vergeten maar dragen zéker hun steentje bij om jouw website rendabel te maken.

1. CTA

Een CTA of ‘Call to action’ is een opdracht die je meegeeft aan de bezoeker van jouw website en wordt meestal voorgesteld in de vorm van een button. Maak deze button aantrekkelijk en klikbaar door felle kleuren en een duidelijk lettertype te gebruiken.

Hou je CTA’s kort, krachtig en vooral duidelijk. Gebruik werkwoorden zoals ‘krijg’, ‘start’, ‘download’ om ervoor te zorgen dat de bezoeker actie onderneemt en dus voor conversie zorgt. Denk ook goed na over de plaatsing van je CTA op verschillende schermen. Zet je CTA hoger op je mobiele website.

2. SITEMAP

Een sitemap is als het ware de inhoudsopgave op jouw website en verbetert ook de vindbaarheid van je website in Google. Bezoekers die de weg kwijt zijn op je website kunnen hier ten rade gaan om te vinden wat ze zoeken.

Weet je niet of je een sitemap hebt? Typ dan eens “sitemap.xml” achter je domeinnaam om te kijken of je er eentje hebt. Niets gevonden? Op de website van xml.sitemaps.com kan je je website scannen, je sitemap downloaden en deze toevoegen in de code van jouw website.

3. LINKS NAAR JE SOCIALS

Het verspreiden van het goede nieuws gaat veel sneller door het gebruik van sociale deelknoppen. Moedig lezers aan jouw producten, diensten en/of teksten te delen via social media en je bereik zal veel groter zijn.

4. EEN GOEDE NAVIGATIESTRUCTUUR

Keep it simple! Probeer alle data op jouw website aan te bieden in hapklare brokken. Probeer om zoveel mogelijk met categorieën te werken en beperk zo het aantal knoppen in je navigatiebalk. Verplaats jezelf ook steeds in het hoofd van je doelgroep. Waar zouden zij bijvoorbeeld de contactpagina verwachten?

De zoekfunctie wordt ook vaak onderschat, 30% van de bezoekers maakt gebruik van de zoekbalk.

5. BLOG

Ja, het kost tijd en we willen allemaal liever gewoon verkopen… Toch is een blog een goede manier om je klanten te binden en je te uiten als expert binnen jouw vakgebied. Daarnaast is het een goedkoop advertentiemedium en maakt het je bedrijf persoonlijker en toegankelijker.

Daarbij komt nog eens dat bijna alle websites tegenwoordig een blog hebben, het komt een beetje raar over indien jij als professional in je vak er geen hebt. Ook voor je vindbaarheid in Google is een blog zeer interessant, Google houdt namelijk van websites die blijven groeien. Al bij al zal een blog zéker de moeite waard blijken.